carla-oeganda.reismee.nl

Het wordt al gewoon....de mond hangt niet meer open heel de tijd

Maandag op weg weer naar het HCOH. Ik kan mee naar het zwangeren spreekuur. Dat is het zelfde lokaal, om niet te zeggen schuurtje, als de vaccinaties. Weer even uitleggen wat ik wel en niet kan en dus doe. Want het liefst hebben ze dat ik alles overneem. Christy de Midwife, doet 1 x voor hoe ik het boek bijhoudt en de persoonlijke pasports van de zwangeren. En dat in het onleesbare Luganda, de namen dan toch, BP = bloeddruk, Weight = gewicht, die doe ik bij de zwangeren......en er waggelen er heel wat binnen, zonder afspraak, en niemand in een hurry. Allen nemen een eigen mooie lap stof mee voor op de onderzoektafel. Dus geen rollen papier.  Scheelt wel hoor. Beetje duwen bovenop en voelen boven schaambeen en veel meer is het niet. Sommige zwangeren zijn hier voor het eerst bij plm 36 weken. En meer dan een kalender aan de muur is er niet om de zwangerschapsduur te bepalen. Overtijd ? Dan klopt ws de laatste menstruatie niet....dus zal het een maand later zijn.....Bij elk bezoek is er ook aandacht voor familyplanning. Er is een manier, niet in de vruchtbare periode, verder geen probleem.....werkt niet echt als ik de vele kindjes zie overal. Gravida 4 - 5 - 6,  heel gewoon hier. Jonge meiden (17-18)  met een eerste zwangerschap. Oudere dames (40+) met een 5de zwangerschap. Alles passeert de revue. Oh een houten toeter hebben ze ook. Maar niks tellen. De doptone komt boven als de houten toeter niet voldoet. Met veel gekraak en gefluit vangt hij soms de herkenbare harttonen. Wat zou een paar nwe apparaatjes hier welkom zijn. Gewoon een doptone......Oh en heel netjes drukken ze ook boven de voeten in de onderbenen. Niemand hier trouwens met dikke voeten. Ook niemand met een hoge bloeddruk. Is ook een elektrisch ding, afgedaan in een welvarend land, en doet hier dienst. Maar alle bloeddrukken zijn laag, zodanig dat ik het niet vertrouw, dat ding. Maar we doen het ermee, zwangeren worden ook standaard ontwormt, en ik schrijf alles netjes op, op de kaarten van de dames, dan gaan ze naar de midwife......als die tijd en vooral zin heeft om er weer een te onderzoeken. Soms is ze ook een kwartier weg, god mag weten waarheen. Als de dames van de midwife komen, moet ik haar bevindingen en mijn metingen in het grote ZH boek schrijven. De namen (meest exotische), hoever ze zijn, hoe vaak ze hier al waren. Hoeveelste zwangerschap en meer van dat herkenbare. Ik krijg de smaak te pakken en probeer het tempo op te voeren. Maar wordt ook weer afgeremd. Dan verder op hun tempo he. Mij gelijk. Magnifiek om hier mee te kijken 4 weken......maar langer ........ ik zou gillend wegrennen. Moet op zulke momenten ook denken aan mijn oud-collega's van de kraam.....zou er zo een paar mee willen nemen naar hier. Wat zou het hier draaien ! De ochtend gaat om en vele zwangeren verder valt het na de middag weer stil. Ze reizen liever niet in de volle zon...logisch....maar het personeel blijft op volle bezetting en kan dus een tukje doen......ik pak rond half 3 mijn Oegandees tasje en zoek een BodaBoda. Op naar "huis". Joelle is nog wat grieperig en was thuis gebleven. Ik heb zin om nog effe de stad in te duiken. Weer op een Boda en naar de African Craft Market. Soort souveniermarktjes. Nabijgelegen supermarkt in om wat lekkere dingen en fruit. Snoep is er niet. Koek heel veel. Maar vies. En vieze chips. Maar ook Pringels......weer naar huis.....moet daar eten van de menukaart......ontzettend goed voor de lijn, want het smaakt niet meer.......rode kool met worst......ik zou er een moord voor doen.....of zuurkool.....


Reacties

Reacties

Imke

Haha Carla het werktempo ligt daar natuurlijk een stuk lager dan wat jij gewend bent. Ik vind het super hoe jij alles daar beleefd! Veel plezier nog en ik zou een extra bus pringels kopen ?

Ad

Haha, ik zei vandaag nog tegen iemand: ik ben benieuwd wat ze zullen zeggen als ze terugkomen, voor herhaling vatbaar, of nooit meer... Ik denk dat ik het antwoord al wel weet eigenlijk. :-)

Groeten, Ad

Leslie

Mijn handen zouden ook jeuken hoor Carla om de mensen te vertellen hoe het anders en efficienter zou moeten. Moet niet gemakkelijk zijn om je in te houden. Maar denk niet dat het de bedoeling is om dingen te veranderen daar. Kan ook niet op 4 weken. Wat was het ook weer voelen, proeven..... hou het daar maar bij :)

Brigitte

Het werktempo is voor ons niet te bevatten, maar is een levensstijl! Duidelijk niet de jouwe, wel een heerlijk verhaal!
Bedankt!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!