carla-oeganda.reismee.nl

donderdag, dag 4 in het HCOH

Holy Cross Orthodox Hospital........schijnt iets met Grieken te zijn.....lekker weer naar de kraam, stel je er niks bij voor, DE nis (met 4 bedden), en twee verloskamertjes van 3 x 3.....met niks erin, dan een brancard wat tegen de muur staat. Een klein vies wasbakje met een pisstraaltje water. De wasemmer is van de patiënt zelf. De plastic zak waar ze op ligt ook. Niks geen celstofmatjes, niks van dat, Ze heeft 1 mooie lap mee, voor wat over en rond haar. Er is ook een oud rij-tafeltje, met daarop een grote zak echt katoenen watten. Steriele handschoenen. Alles wordt meegenomen door de patiënt. Z-H zorgt alleen voor medicijnen. Oh en een toeter om de hartslag te beluisteren.....ligt er, wordt niet gedaan....zonder veel woorden word ik meegenomen naar een van de verloskamers.....en er ligt een poedelnaakte, jonge mevr heel stil wat te wiebelen....op haar zij, kan niet zeggen hoe ver zij zou kunnen zijn. Niks gezucht, niks gekerm, veel weeen zie ik ook niet. Er staat best wel wat volk op die 9 m2. Papa niet.....vraag er maar niet naar, een hand kan ik vasthouden. Dat apprecieert ze, zie ik, zonder woorden. De rest van de supporters tonen weinig medeleven. Brian en Faruk, twee studenten zijn er, en een meid Jennifer, student geneeskunde (zegt ze). Daar krijg ik straks mijn twijfels nog over. Of ms moet haar eerste les nog starten, dat kan ook. Valentine, de jonge mooie nurse, komt af en toe binnen, zij onderzoekt de vrouw af en toe, en als ik er een tijdje ben en weinig weeën zie, tekenen doet ze wel......ga ik toch wat vragen, want wat staan we daar nu te doen ???????? Het is haar 3de kind, ze heeft 10 cm en geen of nauwelijks weeen, zegt Valentine.....ja dus, dat zag ik zo ook wel ! En dan !!! wachten want het kind is moe.......Ow ??? En dan doe je niks......???? Ik vraag of ze ook wel eens cortonen luisteren......jaja.....sometimes.....we staan er al een uur en in dat uur in ieder geval niet....met VO en geen weeën. Oh wat moet ik op mijn tanden bijten. Zwijgen en vertrouwen hebben in de Oegandeese geneeskunde. Valentine gaat toch af en toe weg en de 3 studenten vragen meermaals of deliveris can do.......nee beste studentjes, dat heb ik al 10x verteld, ik heb wel veel ervaring , maar niet als midwife, only as nurse, het systeem is hier anders en ze gaan het ws nooit snappen. Voor zover ik begrijp, is het hier als in België. n Vroedvrouw, die hier ook op de afd werkt en een gynaecoloog als het nodig is. Ze zeggen wel dat ik in ieder geval meer experience heb, mocht het kind plots toch komen......ja dan pak ik het wel aan.....heb alleen geen handschoenen.....die zijn voor Valentine, als het zover is, en voor het inwendig onderzoek. Valentine komt terug met een ampul......oef.....de oxytocine......die gaat gewoon langs boven in de infuuszak. Infuus prikken is een schande.......prik prik prik 3 / 4 x met dezelfde naald......zonder resultaat.....andere hand.....uiteindelijk in de elleboogplooi.....wordt het op een manier vastgeplakt dat ik al kan voorspellen dat het geen 10 min blijft zitten......en zowaar....na 10 min bungelt het onder de elleboog ipv in de plooi.....tsjonge jonge....intussen mijn tanden al kapot gebeten.....we zijn wel al 2 uur verder hoor, want daar gaat zeker een uur overheen, en zie daar.....wie is dat ? De gynaecoloog van maandag bij de sectio, komt kijken, heeft ws opdracht gegeven om de syntho te starten en kan gelijk een nieuw infuus prikken, dat gaat vlotter en kordater. Stuwbanden zijn hier niet he......een onsteriele, eerder gebruikte handschoen voldoet prima ! Afijn op naar de weeenstorm, dokter gaat weer, en Valentine komt met iets wat ik ken.....'n doptone ! GohGoh. Gel erop, je zou er een echo mee kunnen doen, veel te veel, en ze gaan opzoek, de studenten en ook Valentine, die toch geacht wordt de bevalling te doen straks, links en rechts boven de navel.....uhhhhhh ??? Veel gekraak en gepiep maar geen cortonen.....gaat wel 10 min overheen, ik wijs hun waar ik denk dat ze te vinden zijn, 1 sec en ze schuiven weer door....vinden niks....hoor dead paar keer passeren in hun gefluister.....tsjeeeeeezus !!! Ik zeg niks en laat ze doen.....ik was er nooit en ben over 3 weken ook weer weg, dus doe maar zoals jullie denken dat het hoort..... fluister fluister en 1 glipt weg.....die is om de dokter let op....en jawel, de vlotte redder in nood, die zichtbaar geschoold is, pakt de doptone, zet m waar ik zei en boeboemboemboem, niks aan de hand, hij zet het infuus wat harder, en mevr moet gecatheriseerd, das wel ongeveer als bij ons, maar dan niet steriel. Dokter gaat net als in Nld wat oprekken en stimuleren inwendig en mevr krijgt een perswee en nog een en het hummel is geboren.....ik vrees voor de fluxus maar die blijft uit....perineum gaaf. En dit hele tafereel op een plastic zak !! Met af en toe een dot katoenen watten. Kind doet het goed. Dokter vertrekt, mevr wordt met een paar watten gepoetst, krijgt een grote dot watten in haar onderbroek gepropt ennnnnn de rest is voor de familie. Was in de emmer mee. Kind in 7 dekens dat ik denk die valt ervantussen, zo op de grond. Maar niks van dat. Moeder staat op en loopt naar de kamer waar ze vandaag of ms morgen weer zal vertrekken op de BodaBoda naar huis. Met kind in 7 dekens en de was en de wasteil en alles wat mee is om te kamperen, in haar geval niet veel. Omdat het maar even is. Vader heb ik gehele dag niet gezien. Het is trouwens een jongen met nog geen naam, en dat na twee meisjes....hij kan trots zijn. Hoop dat ik ze morgen nog even zie. Vandaag gaat Promiss naar huis. Wachten al hele dag braaf tot iemand hun komt halen,hoe weet ze niet. Taxi ? BodaBoda ? (3de dag na de sectio). Volgende week komt ze weer voor de hechtingen te verwijderen en immuniseren van Promiss. Das leuk ! Ik kwam ze op het terrein tegen, de mama, alleen met een brief, ik kijken, de rekening van alles, sectio, medicijnen en 4 dgn opname,....moet contant betaald worden, 330.000 Sh......That's a lot, zegt ze.....ik zeg, zeker....80 euro.....oh my god....das voor ons niks en voor hun zoveel.......ik steek 50.000 in mijn zak en als ik kans zie geef ik het haar....maar durf niet, want wil niet dat anderen het weten....ze is er nog steeds als ik mijn dag afsluit, ik probeer om volgende week 50.000 te geven, persoonlijk aan haar, voor de rekening of voor Promiss......

Reacties

Reacties

Mascha

Wat een belevenissen! En wat vertel je het goed, lijkt wel alsof we allemaal mee zijn! Groetjes! Mascha

Neel

Weer heel mooi geschreven stukje. En dat je op je tanden moet bijten om niks te zeggen en dat ook daadwerkelijk niet doet vind ik heel knap, ik zou het niet kunnen als je dat allemaal ziet gebeuren maar het is net wat je zegt: over 3 weken ben je weg en hun doen het al jaren zo en waarschijnlijk ook nog vele jaren verder. Het is net af en toe een soap, morgen lees ik weer verder over je belevenissen aldaar, groetjes

Ad

Wauw.... ja, weer! Mooi ook wel, hoe je de frustratie omzet in een soort van cynisme tijdens het schrijven ;-) Ennuh, bij een eventuele volgende keer mss toch maar een doosje handschoenen meenemen? Dan hoef je minder vaak je handen "vast te binden", en doen/ sturen, daar waar je zo goed in bent! Je was er altijd al goed in om situaties en symptomen goed in te schatten, een echte vakvrouw, met een uitstekend stel "voelsprieten"!

Greetz Ad

Cathy

Wat heb je dat weer geweldig verwoord. Knap dat je je hebt ingehouden zeg. En wat Ad al zei, die voelsprieten van jou doen T prima. Wat een ervaring. Weeral benieuwd naar je volgende verhaal. Grtz Cathy

Marianne de Ritter

Jeetje. Wat een belevenis. Wat jammer dat de kraamzorg nog steeds zo geregeld is daar. En ja je kunt het niet veranderen. Beleef het zal ik zeggen. Ik geniet van je verhalen en foto's

Marleen

Oh wat lief dat je ze ook financieel wat helpt .
Bedankt voor je mooie schrijven

Angele

Weer een mooi verhaal Carla

Brigitte

Ongecompliceerd of op hoop van zegen?
Moeilijk om erbij te staan en niks mag doen!
Mooi verslag ??

Leslie

Wederom mooi verhaal Carla. Iedere keer weer boeiend om te lezen. Dit gaat een ervaring zijn die je nooit meer zult vergeten

Petra

Wooww, super leuk om je zo te kunnen volgen! En wat een verhalen joh haha. Geweldig om te lezen!! Doe voorzichtig. xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!