carla-oeganda.reismee.nl

puzzel valt ineen......

Gisteren met Joelle naar een supermooi ZH geweest......bijna net zo mooi als onze Hollandse....kwakkelt al bijna een week, gelukkig geen enge Afrikaanse diseases.....maar klinkt en voelt als een sinusitis en dat is niet verwonderlijk in de miljoenenstad Kampala. Onvoorstelbaar wat een luchtverontreiniging hier hangt. Alles en iedereen kookt op open vuren buiten, vanaf smorgens al, autos en Boda's die, dag in dag uit, met duizenden, zwarte rookpluimen uithoesten. Er is dan wel geen industrie, maar de longen knappen hier niet van op, en Joelle haar sinussen dus ook niet. Vanmorgen in mijn ZH geregeld dat de alleskunner / dokter, een recept voorschrijft met Celestone, hij kent het wel, maar het is niet in het ZH. Hij stuurt een driver Kampala in om diverse apotheken af te gaan en na enkele uren en div telefooncontacten later is hij er hoor ! Met de Celestone ! Dus heel welwillend en begripvol die alleskunner......maaaaaaar ik mag (nog) niet gaan.....he wants a discusion with me.....oke.....waar wil jij over discussiëren met een Hollandse Nurse ?? Hij vraagt of ik in Nld sponsors kan zoeken voor "zijn" ZH. Er is veel tekort en veel achterstand, zoals je hebt gezien.....ja dat heb ik gezien ! Ik krijg een beetje een nare bijsmaak......is dat de reden waarom jij volunteers in je ZH laat kijken ?? Dat kan de reden zijn, want echt dingen doen, helpende handen....zijn er niet nodig....ze draaien "prima" met eigen Oegandees personeel. Of ik er nu ben of niet.....geen verschil. Ook het personeel in het Hostel komt nu, na 2 weken, met persoonlijke kwesties, zoals "mijn mama died at delivery en I take care of my brothers and sisters".....ja.....ik vroeg er niet achter, waarom vertel je dit ? Omdat ik blank / mzungu ben ? Iedereen gaat er maar vanuit dat alle mzungu's rijk zijn. Wij zijn ook rijk. Maar ik werk er ook voor, en alles is heel duur bij ons, tov hier. Ik moet ook sparen om mijn kinderen naar school te laten gaan....dat stuk hebben ze dan weer niet meegekregen.....jammer.....ik leg het telkens weer uit, dan zijn er toch een paar in Oeganda die weten dat mzungu's niet vanzelfsprekend rijk zijn. Afijn de dokter praat over sponsoring en dan kun je "Friends of the Hospital" worden....op zich een mooi doel....wil er zeker over nadenken, kan thuis ook eens hier en daar een licht opsteken. Paar duizend euro is voor hun heeeeeel veeeeeeel. Ik beloof hem niks. Op naar de afdeling, waar het druk is. Onderweg tref ik nog een andere, nieuwe vrijwiligster. Gisteren gestart. Studente medicijnen (2de jaars op de UvA). Leuk. Lekker Hollands kletsen. Op de afd ga ik eerst weer mee op ronde, de sfeer is dan zoals vroeger in het Liduina, niemand praat. Fam gaat vanzelf uit de kamer. We zien een jonge meid met longembolie, mag o.a. Clexane......jammerrrrrr, niet op voorraad, kan nog wel even duren....WTF.......en dan ? Vraag ik.....schouders worden opgehaald......een andere, oude man die we zien, is vlgs mij stervende.....lijkt mij een pneumonie te hebben.....hij heeft 02 uit een grote fles naast zijn bed....bevochtigen....das er niet bij...., en een infuus en een katheter. Over doodgaan wordt niet gesproken......met patiënt en familie wordt sowieso niet of nauwelijks gesproken. Wat weer wel grappig is, is dat op de kar waar wat dossiers opliggen en handschoenen voor tijdens de visite, staat nu ook een B0-waskom......functioneert als afvalbakje......goed he ! We zien nog enkele patiënten en ik hoor steeds een baby huilen, dat ben ik niet gewend, want er wordt hier niet veel gehuild, als ze dat doen, komt er gelijk een bruine tiet boven. (Of ze moeten 10+zijn ). Ik ga op zoek en vind in de Nis een mama en een baby met een mottig infuusnaadje in zijn handje....zijn naam is te moeilijk om te onthouden, heel klein en maar huilen, borst kan hij niet pakken......familie is er deze keer niet......ben ik ook niet gewend. Ik zet me bij haar. Na even doorvragen, blijkt dat ze 6 dgn geleden is bevallen in een ander ZH. Kraamtijd bij haar schoonzus in de buurt van ons ZH en kwam na dagen huilen van de baby naar "ons" ZH. Heeft geen familie verder en weet duidelijk niet hoe BV te geven. Geen zuster die zich erom bekommert......das de taak van de familie......en het is een prul.....ik schat hem 2 kg......doet verwoede pogingen de borst te pakken. Die zal ik eens even helpen ! Vele dikke dekens weg, hoofdje sturen, borst erbij.....hap ! en weg istie !!!! Jiehaaaaaa, lipjes gekruld, tongetje zichtbaar, slik slok .....is net als fietsen, ik was het niet verleert.....praat veel met de mama over BV. Ze is zo blij en zuigt mijn info op. Ze was zo bang dat hij dood ging gaan. Hij is wakker en alert en ziet er niet uit alsof hij dat ging doen. Ze vertelt 22 te zijn, net als Joelle, ik vertel dat, ik ben nu direct gepromoveerd als Grandma ! We wisselen na een poosje van borst en daar gaat hij weer met hulp. Dit herhalen we de komende uren een paar keer en ik zie echt vorderingen van beide. Mama vertelt dat het voor het eerst is dat hij goed drinkt.....heeft zelfs een palsluier ! Ik wijs mama erop en we verschonen hem samen. Hij krijgt van mama een veel te grote Up en Go Pamper....Ik wil weten wat hij weegt, bij geboorte was 't about 3 kg......ik vind een weegschaal op de verloskamer. 2600 gr. Valt me nog mee. Flesvoeding is er niet, kolven en sonde ook niet......hij moet het zelf doen en anders......maar hij gaat het doen, en mama ook !! Jammer dat ik er dit weekend niet ben, mama wil naar huis, dus ik ga ze niet meer zien. Je bepaalt zelf wanneer je gaat, financiële kwestie weer. Hopelijk komt straks de schoonzus met eten, want zolang die niet komt heeft ze niks.....Tijdens mijn zorgen om de borstvoeding, hoor ik veel geschreeuw van de verloskamer. Ik kan gaan kijken zegt Zr Allen.....hoofd van de afd.....lief klein oud en pezig....ik bedank, ik ga niet in het heetst vd stijd daar binnenstappen. Er gaat veel personeel in en uit.....zonder veel woorden weer, ik voel dat het er niet goed gaat....de alleskunner dokter gaat en komt ook. Mompelt iets over de Celestone van Joelle en over veel bloedverlies bij de delivery......verder niks verstaanbaars, ik ga om een kop thee in de kantine.....als ik terug kom is die mevr op de OK....verloskamer al leeg, op een ijzeren wieg na, daar ligt was in....van de schreeuwende mevr....met het vele bloedverlies.....geen idee wat ze doen op de OK....manuele placenta ? Baarmoeder eruit ?? Ik zie die was in de wieg, ben alleen en denk het zal toch niet.....ik til wat was op en eronder ligt een levenloos baby-tje.......weer een.....niemand erbij.....mama op de OK.....familie....? Niet gezien.....het is goed geweest voor vandaag en voor deze week.....sukkels......maar ze kunnen er niks aan doen.....er is niks.....geen vacuüm....geen forceps....geen fatsoenlijke epi-schaar....geen CTG apparaat, een houten toeter wel.....maar die gebruiken ze amper.....sukkels......ik snap wel dat die dokter hoopt dat mzungu's wat geld sponseren.....hij staat ook met rug tegen de muur....


Reacties

Reacties

Ingrid

Carla, kippevel na het lezen van dit nieuwe verhaal. In t begin nog een beetje van... Toch alleen op je geld uit?.... maar uit eindelijk zijn het wel de gewone mensen die t moeten bekopen... verscheurend gevoel lijkt me.

Marianne

Oh Carla wat een verhaal en zo dubbel! Je zou inderdaad gelijk geld willen geven maar zouden ze er anders door gaan werken? En dan bv meer zorg aan zo'n moeder geven die eigenlijk alleen maar hulp bij het geven van borstvoeding nodig had... Wat moeilijk allemaal en in ieder geval heel veel om over na te denken!

Cathy

Pffff wat een verhaal.x

Brigitte

De tijd heeft daar duidelijk stil gestaan, maar het hun manier van leven !
Ze kunnen geen strech,burn out's of haast, daar kunnen wij nog iets van leren.
Mooi dat je dat jonge moedertje met enkele eenvoudige tips kon helpen, dat vergeet je niet snel !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!